Najważniejsze zabytki w Bytowie

Bytów kojarzą na pewno wszyscy ci, którzy interesują się historią zamków gotyckich na Warmii, Mazurach i Kaszubach, ponieważ tam właśnie leży pierwszy zamek na Szlaku Zamków Gotyckich.

Tutejsza budowla powstała pod koniec XIV wieku i przez wiele wieków wciąż zmieniała właścicieli. Pierwotnie był to zamek krzyżacki, jednak z biegiem lat stał się zamkiem książąt pomorskich. Na przełomie wieków na szczęście nie ucierpiał zbyt mocno w wojnach (między innymi trzydziestoletniej i polsko-szwedzkiej). Przeszedł kilka prac konserwatorskich i był odbudowywany. Najnowsza odbudowa miała miejsce w latach 50. i 60. XX wieku. Od tamtej pory w budowli mieści się siedziba Muzeum Zachodniokaszubskiego (które zajmuje kilka sal) oraz biblioteka i hotel z restauracją, który należy do tutejszej bazy noclegowej (http://meteor-turystyka.pl/noclegi,bytow,0.html). Do dziś przyjmuje on gości i zapewnia im noclegi.

Bytów posiada jeszcze jeden tak stary zabytek – jest nim wieża, należąca do dawnego kościoła świętej Katarzyny. Kolejne historyczne obiekty są już o wiele młodsze. Do nich zaliczyć możemy między innymi dawny kościół ewangelicki świętej Elżbiety, w którym mieści się obecnie parafia rzymskokatolicka pod wezwaniem świętej Katarzyny. Z podobnego okresu pochodzi kilka domów, które zachowały się w mieście oraz budynek banku, poczty i spichlerza. Nieco starszy jest dawny młyn zamkowy, w którym obecnie mieści się restauracja. Oprócz tego, zabytkowy jest także kamienno-ceglany most kolejowy nad rzeką Borują.

Znajdziemy tu również kilka cennych zabytków architektury, które jeszcze nie znalazły się w rejestrze zabytków. Są to już obiekty zbudowane w XX wieku. Jednym z nich jest wiadukt nad torami kolejowymi, który w pierwotnej wersji powstał przed wojną. W trakcie II wojny światowej zburzono w nim jedno przęsło. W Szczecinie w podobny sposób zburzono Most Kłodny o zbliżonej konstrukcji, jednak sama jego kratownica nie uległa uszkodzeniu. Most ze Szczecina przewieziono do Bytowa i ponownie zmontowano. Przez wiele lat na wiadukt składały się oba przęsła, oryginalne i to ze Szczecina. Później zdemontowano część przedwojenną.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>